D-juniorit uutta oppia hakemassa teholeiriltä

29.1.2023

Pohjois-Suomen Lentopallo (PopLe) järjesti lauantaina 28.1. pohjoisen alueen D-junioreille teholeirin Santasport Lapin Urheiluopistolla Rovaniemellä. Tähti-Volleylta leirille osallistui 10 innokasta pelaajaa. Samaan aikaan Santasportilla valmentaja Sirpa Willman oli mukana koko viikonlopun kestävässä valmentajakoulutuksessa ja tauoilla ehti käydä seuraamassa leiriläisiä. Leiripäivän ohjelma sisältää kaksi lajiharjoitusta ja aluevalmennusta käsittelevän luennon. Kaiken kaikkiaan leiripäivässä oli mukana yhteensä kolmisenkymmentä junioria, Tähti-Volleyn lisäksi myös Arctic Volleylta (Rovaniemi) ja Lapin Susilta (Ivalo).

Mikäs se teholeiri sitten onkaan? PopLen nettisivuilla kerrotaan, että teholeirillä pelaajat (sekä heidän vanhemmat ja valmentajat) tutustutetaan niihin valmennuksellisiin linjauksiin, joita pelaajat kohtaavat myöhemmin C- ja B-ikäisten alueleireillä. Teholeirien valmennuksesta vastaavat aluevalmentajat ja/tai päävalmentaja yhteistyössä paikalla olevien seuravalmentajien kanssa. Leiripäivä on suunnattu tavoitteellisesti lentopalloon suhtautuville D-junioreille, heidän vanhemmille ja valmentajille. On suositeltavaa, että pelaajien vanhemmat tai valmentajat olisivat mukana leirillä, jotta leirien sisällöistä siirtyisi asioita pelaajien arkeen.

Aluevalmennuksesta vastaavalta valmentaja Markus Vilanderilta saadun leiripalautteen mukaan ryhmän taso oli hyvä, pallo pysyi elossa varsin mallikkaasti ja hyökkäyspaikkojakin saatiin rakennettua. Vilander kannustaa junioreita rohkeasti lyömään palloa hyökkäystilanteissa ja syöttöjä hän korostaa tärkeänä työkaluna niin pisteiden tekemisessä kuin pelien voittamisessakin.

Lisää teholeireistä sekä Pohjoisen aluevalmennuksesta voit lukea PopLen nettisivuilta. Kannattaa ottaa seurantaan myös Facebook-sivu Pohjois-Suomen Lentopallo sekä Instagram-tili @posulentis

Tässä vielä kuvatunnelmia ja junioreiden kommentteja leiripäivästä:

"Hypäriä oli kiva harjoitella ja se kuudella pelaaminen oli tosi hauskaa." -Neeta

"Oli kivaa pelata muittenkin kanssa kun omien joukkuelaisten." -Helmi

"Oli kiva harjoitella 6v6 peliä, vaikka tuntuikin vähän vaikealta." -Laura

"Oli kiva harjoitella sitä että missä kaikkialla se passari on." -Marjukka

Junioreita osallistui teholeirille Tähti-Volleyn lisäksi Arctic Volleysta (Rovaniemi) ja Lapin Susista (Ivalo).
Harjoitteiden välissä juomatauolla juniorit kuuntelivat tarkkaavaisina valmentajien ohjeistusta.
Leiripäivän päätteeksi valmentajat Markus Vilander ja Risto "Emppu" Koskiniemi jakoivat junioreille vielä kotitehtäväksi lukemista liittyen 6v6 pelaamiseen.
Teholeiriläisten naapurikentällä valmentajakoulutukseen osallistuvat valmentajat ja valmentajaksi aikovat pureutuivat lentopallotekniikan saloihin. Valmentajakoulutusta vetämässä Jukka Mäkihannu.