C-tytöillä hyvä turnauspäivä Alajärvellä

19.2.2023

Mikä turnaus: C-tyttöjen D-poolin turnaus lauantaina 18.2. Alajärvellä. Tämän turnauksen perusteella joukkueet jaetaan maaliskuussa pelattaviin SM välierälohkoihin.

Vieraspeliturnaus ja sen verran pitkä matka taas, että reissuun lähdettiin jo perjantaina. Sodankylän minibussi starttasi 14 aikoihin ja loput Torniosta Päivin (Päivi Tallgren, Tornion Lentiksen voimahahmo, organisaattori ja myös torniolaisten valmennuksessa tiiviisti mukana) matkaan. Ford oli pihassa kellosepän tarkkuudella, joten oli helppo hypätä kyytiin, perinteiseen tapaan ovet varovasti kiinni ja baanalle.

Tupoksella ruokailu ja siitä kohti Kokkolan hotellia, saman majapaikan olivat valinneet myös miesten liigaseura Savo Volleyn pelaajat valmentajansa Timo Tolvasen johdolla. Yli 700 pääsarjaottelua pelannut takavuosien libero, mm. 5 Suomen mestaruutta, tietää kertoa Wikipedia Timosta.

Aamulla reilu tunnin ajo Kokkolasta Alajärven pelipaikalle. Meillä ensimmäinen peli Pielaveden Sammon KIA staria vastaan. Ensimmäisessä erässä Kia star oli niin sanotusti koko erän kuskin paikalla, johtaen sitä alusta loppuun. Toisessa erässä peli sujui paremmin Kiaa vastaan ja sitä johdettiinkin pariin otteeseen. Erä kuitenkin loppumetreillä harmittavasti Pielaveden suuntaan. Erässä oli silti niin paljon hyviä elementtejä, että jotenkin koko porukka Staffia myöten lähti levollisin mielin lämpimän lohikeiton syöntiin ennen kahta viimeistä peliä.

Seuraavaksi vastaan asettui kotijoukkue Alajärven Ankkurit. Kotijoukkueen kovasta kannustuksesta huolimatta Tähti-Volleyn tytöt olivat kovempia. Onnistumisia tuli laajalla rintamalla ja hyökkäystehot olivat todella kovat. Tähti-Volleyn pieni, mutta laadukas fanijoukkue piti myös hyvin meteliä. Selvä 2-0 voitto ja heti perään Vaasan Kiisto, joka aloitti henkisen psyykkauksen jo Ankkureita vastaan pelattavan erän lopulla. Päävalmentaja Tepu nousi hetkeksi penkiltään, niin eiköhän sillä välin Kiiston pelaajat jo hakeneet penkin pois ja istuivat tyynesti kentän laidalla. Väittivät vahingoksi ja tapahtuma nauratti meitä kaikkia - mutta hei, tällä tasolla ei ole enää vahinkoja.

Vaasan kiisto valmentajansa Jeferson de Salles Menchin johdolla tarjoilivat viimeksi kitkerän tappion 2-1, joten nyt oli revanssin paikka. Jefersonista mainittakoon, että on entinen liigapeluri ja kihloissa suomalaisen kaunottaren kanssa, aina ajan hermolla oleva Wikipedia taustoittaa.

Itse pelissä ensimmäinen erä oli erittäin tasainen, Kiisto kuitenkin vei parin pisteen turvin. Erän jälkeen pelaajilla oli erittäin hieno asenne ja tsemppi silti päällä. Ja se auttoikin, pelikavereita tsempattiin, onnistumisia tuuletettiin mukavasti yhdessä. Palloja saatiin hyvin puolustettua peliin ja passarille, joka pyöritti monipuolista passipeliä. Keskelle saatiin todellista uhkaa, sen verran kovaa palloa taottiin siltäkin paikalta parkettiin. Julia teki pitkän syöttöputken, jonka aikana Kiiston orastava karkumatka saatiin pysäytettyä, otettiin kiinni ja mentiin vielä komeasti ohi.

Kolmannessa erässä, jo erän alussa pelaajat jälleen päättivät nauttia hetkestä ja pelistä, miettimättä ja murehtimatta liikoja, fokuksen ollessa vain pelattavassa pallossa. Tuloksena saatiin hyvä alku erälle ja puolia vaihdettiin tukevan tuntuisessa 8-2 johdossa. Kiisto aloitti kovan kirin ja pääsi jo parin pisteen päähän 9-7. Tytöt olivat kuitenkin tänään päättäneet voittaa ja eivät antaneet Kiiston kovan rynnistyksen lamauttaa vaan taistelutahtoa kaivettiin lisää Tepun rauhoittavan aikalisän jälkeen ja siitä rallateltiinkin erän lopun pisteet 6 Tähti-Volleylle Kiiston yhtä vastaan. Erä Tähti-Volleylle 15-8.

Tytöiltä hyvä ja ehjä turnauspäivä, vaikeammat hetket kentällä eivät päässeet ihon alle vaan toinen toista tsempaten joukkueena niistä päästiin yli. Tällä peli-ilmeellä ja pelillä on mukava valmistautua seuraaviin koitoksiin. Pysytään jatkossakin hetkessä kiinni, ei mietitä liikaa sarjataulukkoja, pistepörssejä vaan annetaan se päivän paras kentälle ja katsotaan illalla tulos.

Tuomas Postila, C-tyttöjen apuvalmentaja (Tornion Lentis)

**********

Tähti-Volleyn C-tyttöjen joukkueen kokoonpanossa on mukana pelaajia myös Tornion Lentiksestä. Tuomas Postila toimii joukkueen apuvalmentajan tehtävän lisäksi myös Tornio Lentiksen puheenjohtajana ja B-tyttöjen valmentajana.

Alajärven turnauksen tulokset on katsottavissa tulospalvelusta.

Seuraavaksi C-tytöillä on edessään valmistautuminen C-ikäisten Pohjois-Suomen aluemestaruusturnaukseen, joka pelataan jo tulevana sunnuntaina 26.2. Muhoksella. Seuraavat sarjapelit onkin sitten maaliskuun puolivälissä pelattavat välierät.

Kuva: Päivi Tallgren
Takana: Tuomas Postila ja Tepu Jaakola. Keskellä: Iiris Kenttä, Fanny Pakisjärvi, Venla Mikkola, Viivi Postila, Emma Postila ja Julia Tallgren. Edessä: Ella Haverinen, Janette Jaakola ja Mette Willman. Kuva: Päivi Tallgren